Творци и обикновени зрители възмутени от новия исторически филм на режисьора, критики отнася и БНТ

 

Кинаджии и обикновени зрители буквално изригнаха срещу режисьора Максим Генчев минути, след като БНТ1 излъчи на 2 януари вечерта най-новия филм на режисьора, посветен на поета и революционер Христо Ботев. Малцина са тези, които поздравяват Генчев за новата му игрална лента.

„Вече е ясно кой уби Ботев – Максим Генчев“, написа в социалната мрежа писателката Веселина Седларска. Генчев бе и режисьорът на „Дякон Левски“, който също предизвика вълна от крайни реакции.

„Ако искате да прокълнете някого, пожелайте му да бъде направен биографичен филм за него от Максим Генчев. Той се изгаври веднъж с Левски, сега и с Ботев“, написаха гневни зрители във фейсбук.

Официалната премиера на „Ботев“ беше навръх 3 март миналата година, като лично президентът Румен Радев дойде да поздрави екипа. Филмът мина някак си незабелязано в някои кина и реакции за него нямаше. Но след телевизионната му премиера снощи се отприщи вълна от негативни коментари по адрес най-вече на режисьора Максим Генчев.

В ролята на Ботев е Деян Жеков, а на Венета – Неда Спасова. Във филма участват и Ники Илиев, Георги Кадурин, Матей Генчев. Сценаристи са Максим Генчев и Десислава Ковачева, която е и продуцент. Копродуцент на филма е БНТ. Гневните критики обаче не са към актьорите, а основно към режисьора, който е в основата на филма.

Ето и коментара на авторитетния кинокритик Деян Статулов:

„Днес живеем в свободна държава и всеки според интелекта, таланта и амбицията си има възможност да твори какво си пожелае. Проблемът е, когато бездарието вземе връх и започва да се припознава и толерира на високо институционално ниво в лицето на държавната власт или обществените медии (като БНТ). Така постепенно и неусетно се превръща в норма и пример.

Критиката има своя вина, но тя през годините остана без  съпротивителни сили следствие на нейното перманентно сатанизиране именно от посредствени автори и маргинализиране от медиите за сметка на ПР и лайфстайл ревюта. Единствения изход е всекидневно да се противопоставяме на набезите на тази посредственост и да не мълчим, а ясно да изразяваме позиция – лична, творческа, критическа.

Чест прави на Христо Христозов (програмен директор на Дома на киното, б.ред.), че не програмира филма „Ботев“ в Дом на киното. Както и Кино „Влайкова“. Така се възпитава вкус и създава имидж на кино.
П.П.: По времето на социалистическа България, важните исторически, поръчкови и пропагандни филми ги възлагаха на талантливи автори. #КОЙ знае защо.“

Писателят Данаил П. Парнаров също не спести острите си критики към филма за Ботев.

„Бедний ми бедний Ботев, добре че те целнаха овреме, та не се наложи да гледаш филма за теб, който Максим Генчев и компания сътвориха по повод твоята годишнина.

Не просто слаб, а тотално некадърен филм за Ботев: схематизъм, театралничене, неестественост, неубедителност, позьорство и някакво дълбоко неуважение към личността на Ботев.
Явно само с пари, претенции и елементарно хайляшко гръмогласно тъпо патриотарство не става.“

Журналистът Мартин Карбовски също разкритикува филма:

„Ех, тъкмо щях да напиша нещо добро за Ботьова, филма на Максим Генчев, и тоя ми ти австрийски капитан Дагоберт пусна сълза за клетите четници. А бе, ей! Ще си замълча – евала, снимали, правили, докато не ни се получи – трябва да се опитва да се разкаже тая история. Само едно не ми дава мира – има там един образ на един женствен четник, пусто да остане!!! Кой или какво е това – обяснете ни?!? И как ще го развиете като образ многопланов и многополов покрай Четоводеца?!? Има ли емотикони за слисани зрители?!?!

Е, не Максиме, не си човек – полисексуалната идентичност на четниците в образа на Вела е кинематографична мастурбация. ЗАЩО БЕ, защо така бе… срам ме е от Захари Стоянов и неговия списък ботьови четници. Продажна работа. Най-добрият актьор е кмета на Калофер, а черкезите са много по живописни от четниците. Но в тяхната сюрия и башибозушка неволя не можахте ли да вкарате и една жена на кон – Айше срещу Вела, за да мине сблъсъка на друго, в@гинално ниво? Това не е достатъчно либерално.

Абе плаче ми се. Искам да се върна във времето. Да се върна, да намеря лудата маскара Христо и да му пусна тоя филм. Какво ще каже Ботев, какво ще каже, ако разбере как го разказваме през новото ни робство, а – как мислите?! Каква рецензия щеше да излезе в неговата Дума, а?!?! А?“

Ето и още реакции от мрежата:

„Жалко е, че в БНТ, която излъчи това нещо като нищо, вече няма художествен съвет. Той би спрял такова удивително падение и би спестил националното унижение в навечерието на 175-годишнината от рождението на най-големия български поет и публицист след броени дни. Освен липсата на нормален сценарий и на адекватна режисура, профанския монтаж, нищо-и-никаквите снимки, подигравката с мъртви хора, при това национални герои, посредством цитати от поезията на Ботев, е повече от прекалена“.

„Отвратителни боза, смесица от соц реализъм с героизъм а ла Чапаев и паралелно нихилистично изобразяване на революционерите и четниците като разпасана банда идиоти. Изглежда и е предназначен за интелектуалното ниво, ако не на идиоти, то поне на кръгли невежи по въпроса (мнозинството от народонаселението).

По всичко личи, че интелектуалното ниво на създателите също е на ниво идиоти. Например битките на четата си представят като безкрайни поединично схватки, най-вече с голи ръце. Приличат на безграмотници, които не са си направили труда да прочетат нещичко за Ботйов ( да не говорим за З. Стояновата фундаментална биография, писана само 10 г. след смъртта на Ботйова, книга която трябва да бъде прочетена от ВСЕКИ, който се смята за българин) и за четата, а са се уповавали само на собствената си (болна) фантазия.

Финалните сцени са издържани по правилата на социзкуството, вдъхновени от съветската школа… Изглежда така им го преподават в НАТФИЗ-а.

Сложили са и малко джендър (модерно е) и анти Обретеновски внушения (наследство от соца), турили са и малце сексуални намеци (посред битка!), както и щипка приключенски елемент. Изглежда така им го преподават в НАТФИЗ-а. Всичко поръсено обилно с фалшив патос, малоумие и Ботйови стихове.“

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *