Тази теза е продукт на съветския натиск, твърди проф. Кирил Топалов

Няма как Кирил и Методий да са създали славянска азбука, тъй като славянски език няма. Налагането на тезата за славянството е продукт на съветския натиск. За съжаление е, че и до този момент някои наши учени старобългаристи използват този термин.

Това обяви пред БНТ проф. Кирил Топалов – писател, драматург, киносценарист, литературен историк и критик, преводач и дипломат, а също и бивш директор на Народната библиотека.

„Кирил и Методий създават глаголицата върху старобългарския език и дори конкретно може да се каже – въз основа на солунския диалект“, поясни Топалов и цитира част от житието на Кирил и обръщението на византийския император Михаил, когато възлага задачата на Кирил и Методий.

Той определи като недопустима фалшификация и гавра с българския принос за славянските култури и световната история поредната провокация – изложбата в Руския културно-информационен център. В нея светите братя Кирил и Методий са почетени като реформатори на славянската азбука, създатели на църковно-славянския език, първи разпространители на грамотността и просветата в Русия.

„Какво означава реформирали кирилицата? – попита Топалов и обясни, че няма как да се реформира нещо, което още не е съществувало. – Кирил и Методий създават глаголицата, а кирилицата и по-късно творение.“

Проф. Топалов припомни и провокацията отпреди няколко години, когато Владимир Путин заяви, че азбуката е произляла от македонските земи.

„Всичко това не е случайно. Трябва да се отмъсти на България и да ѝ се покаже, че тя не върви по правия път“, обясни проф. Топалов.

Той е категоричен, че 24 май е празник на българската азбука, писменост и култура, която дава след това основата и на останалите славянски култури, но да се нарича празник на славянската писменост, славянската култура и т.н., е абсолютно неправилно, просто защото славянска писменост няма.

„Има първа и втора вълна на южнославянско влияние в Русия, а Русия се покръства с българските литургични книги. Едва през XV-XVI век, след втората вълна, вече има руско влияние върху Евтимиевата стилистика, когато се формира и църковнославянският език. Но и за какво южнославянско влияние говорим – попита Кирил Топалов – Сръбско ли, македонско ли, какво – ако не българско?“.

Изложбата „Изворът на славянската култура“, подредена в навечерието на 24 май, предизвика възмущението на водещи историци и филолози у нас.

Преди година Руският културно-информационен център в София предизвика и скандал и с изложбата си за 9 май, планирана да бъде под наслов „75 години от освобождението на Източна Европа от нацизма“. Тогава българското външно министерство посъветва руската страна да се откаже, тъй като проявата подкрепя „съмнителна историческа теза“ и представлява „намеса във вътрешнополитическия дебат на страната ни“.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *