„Кирил и Методий обединяват славяните в един народ, който преди това е бил див”, каза в проповедта си руският патриарх Кирил

Без да споменават приноса на България, княз Борис I и Климент Охридски, в Русия отбелязаха на 24 май празника на светите братя Кирил и Методий. Там той е светски празник от 1985 г., а едва от 2009 г. придобива статут на национален празник. За разлика от Българската православна църква, в руската църква светският и църковният празник съвпадат.

Затова патриарх Кирил вчера празнува и имен ден, поздравен с телеграма от президента Путин. Преди това главата на руската църква изнесе проповед в храм, наречен „Александър Невски”, близо до Москва.

В проповедта на патриарх Кирил е видима официалната позиция на руската държава, която не признава заслугите на България в разпространението на писмеността, не почита учениците на Кирил и Методий, нито обяснява разликата между глаголицата и кирилицата, на която пишем. Тази теза е залегнала във всички официални поздрави, в учебниците и културните програми в Русия. Основното послание в тях е свързано с идеята за „обединено славянство”, ръководено от руски духовни и политически водачи.

В проповедта си главата на Руската православна църква казва: „Светските хора, когато говорят за солунските братя Кирил и Методий, на първо място говорят за приноса им в развитието на славянския език и славянската култура. Това е правилно, защото именно с писмеността, която братята са изобретили и въвели в живота, на която са били писани текстове, започва културната традиция на славянските народи. (…)

Кирил и Методий са били нашите славянски апостоли. И за да може апостолската им мисия, апостолското им служение да бъде убедително, за да стигне то до сърцата на тогавашните славяни – хора тъмни, непросветени, страшни, враждебни; за да могат думите на просветителите да разтопят сърцата на хората, да преориентират съзнанието от борба за съществуване, която по това време е била единствен жизнен закон на тези диви племена, към опити да се изграждат обществени и междуличностни отношения на основата на Божиите заповеди. (…)

Без славянска азбука, без славянски език нямаше да има славянско богослужение, нямаше да има славянска култура и не е ясно дали славяните щяха да станат самостоятелна етническа група, различна от обкръжаващите я етноси, със своя ценностна система, свой език и своя писменост”.

Историческите неправди в тази проповед са мултиплицирани и в множество празнични слова. В руската „ТВ Култура” вчера е излъчено следното (фактологически грешно) приветствие за празника:

„Именно на братята (Кирил и Методий – б.пр.) ние дължим появата през 863 г. на славянския алфавит, за създаването на който те са адаптирали гръцкия, добавяйки към 24-те букви още 14. Тази азбука, наречена в чест на единия от братята „кирилица”, претърпявайки значителни изменения, стигна до наши дни.

Благодарение на азбуката на Кирил и Методий за пръв път е преведено Евангелието и други богослужебни книги на славянски език и е положено началото на историята на просвещението на славяните. Заслугата на братята е и в обединението на славяните „с буква и слово”. Именно от момента на създаване на азбуката славяните започват да възприемат себе си като един народ със своя собствена писменост, език и култура, станали основа за развитието на държавността и цивилизацията.”

Преди дни ред Руския културно-информационен център в София бе наредена изложбата „При изворите на славянската писменостг”, която следва същата политика – твърди, че Кирил и Методий са „първите разпространители на грамотността и просветата в Русия” и изличава България от историята на църковнославянския език.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *